Konzervatív befektető

Konzervatív befektető

Miért nem fektetek be évek óta banki részvényekbe?

2017. július 09. - dginvestor

Amikor tőzsdézni kezdtem, akkor kereskedtem én is, mint sokan mások. Többször adtam-vettem OTP-t. Sajnos a legnagyobb bukásom is ebből lett. Még a 2008-as válság előtt 2007-ben vettem - a portfóliómhoz képest - elég sok OTP-t, hogy ez milyen jó lesz. Utána végignézhettem páholyból, ahogy 85%-ot zuhan a részvénye, majd amikor visszaemelkedett 5000 fölé, akkor eladtam, és inkább más befektetések után néztem. Nagyon tanulságos történet volt számomra, és azóta nem is vásároltam bankok részvényeit.

Tanulságok számomra:

  • Pszichésen elég megterhelő tud lenni végigülni 2-3 évig egy ilyen bukót, így ma már a pozícióméretezéssel jobban vigyázok.
  • A bankok a tőkeáttételes ügyleteik miatt jó időszakban nagy növekedést tudnak felmutatni, de válság idején ugyanúgy nagy zuhanásra is képesek. Ráadásul külső szemlélőként nagyon nehéz megítélni, hogy a kihelyezett hiteleik milyen minőségűek, nem beszélve a derivatív pozícióikról. Erről szerintem kötelező olvasmány a Berkshire Hathaway 2008-as éves jelentése (16. oldaltól). Egy idézet innen:

Indeed, recent events demonstrate that certain big-name CEOs (or former CEOs) at major financial institutions were simply incapable of managing a business with a huge, complex book of derivatives. Include Charlie and me in this hapless group: When Berkshire purchased General Re in 1998, we knew we could not get our minds around its book of 23,218 derivatives contracts, made with 884 counterparties (many of which we had never heard of). So we decided to close up shop. Though we were under no pressure and were operating in benign markets as we exited, it took us five years and more than $400 million in losses to largely complete the task. Upon leaving, our feelings about the business mirrored a line in a country song: “I liked you better before I got to know you so well.”

Az egyik kedvenc blogomon olvastam még régebben egy nagyon jó cikket, ami részletesebben elmagyarázza, miért nem jó nagyon hosszú távra banki részvényt venni.

Természetesen el tudok képzelni olyan árfolyamokat, amikor felülvizsgálom ezt az elvemet, és banki részvényt vásárolok, de az nem egy sok éves bikapiacon lesz, és a pozíció akkor is marginális lenne a portfólió egészéhez képest.

A bejegyzés trackback címe:

https://dginvestor.blog.hu/api/trackback/id/tr9012650157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása