Konzervatív befektető

Konzervatív befektető

Olaj

2015. december 12. - dginvestor

A jövő év az olajipari és egyéb nyersanyagipari cégek csődjétől lesz hangos, főleg ha ez kiegészül egy-egy államcsőddel. Historikus adatok alapján már most is nagyon kedvező vásárlási lehetőséget kínál több nagy cég árfolyama. Érdemes figyelni, hogy mely cégek tudnak most is nyereségesen működni, és folyamatosan cashflow-t termelni ilyen árak mellett is, mert azok maradnak majd talpon, és kerülnek ki megerősödve a jelenlegi helyzetből. Hallani már 20 dolláros olajár jóslatokat a médiában, az elektromos autók tömeges térnyerését elemző cikkeket és az olajár 7 éves mélypontjáról szóló írásokat. Nézzük ezekkel kapcsolatos gondolataimat:

 

Sokan várják, hogy az elektromos meghajtású autók rohamosan fognak elterjedni. Jelenleg ettől még nagyon messze állunk, és a világszerte eladott autók kevesebb mint 1%-a elektromos meghajtású. Ebből következően a jelenleg futó autók gyakorlatilag 100%-a és a 2015-ben eladott autók 99%-a továbbra is benzinnel vagy gázolajjal üzemel. Ráadásul az elektromos áram egy részét is gáztüzelésű erőművekben termelik. Ha jobban elkezdenek elterjedni az elektromos autók, akkor apránként megszűnnek majd az ösztönzők. Például ha már nagyon sok elektromos autó lesz Magyarországon, nem lesz ingyenes a budapesti parkolás, nem lehet majd őket ingyenesen tölteni, sőt a gépjárműadó alóli mentesség is borítékolhatóan megszűnik. Egyelőre ez nem fenyeget. Árban jelentősen meghaladják a hasonló kategóriájú benzines vagy gázolajos modelleket, és a hatótávolságuk is nagyon kicsi. Gyakorlatilag csak második autóként jöhet szóba, így ez inkább a gazdag országok jómódú polgárainak lehet alternatíva.

 

Az olajár csökkenésének több hatása is van. Egyrészt az elektromos autók üzemeltetési költsége hiába kedvező, ha egyre olcsóbban lehet a szénhidrogénekkel hajtott autókat megtankolni. A másik fontos hatás, hogy megnő a felhasználás. Például 2014. júliusról 2015. júliusra 9,2%-kal nőtt a magyarországi üzemanyag fogyasztás.

 

A közlekedésen kívül még rengeteg területen használnak olajat, ahol egyelőre nem látszik, hogy nagy változás lenne. (Például rengeteg tárgyunk készül műanyagból, így ez a terület véleményem szerint továbbra is nagy felvevője lesz az olajnak.)

 

A csődök, a beruházások visszafogása révén csökkenő kínálat, és az alacsonyabb olajár miatti növekvő fogyasztás idővel repíteni fogja az olaj árát. A korábbi olajpiaci ciklusok is hasonlóan zajlottak le. Növekvő fogyasztás, növekvő olajár, hatalmas beruházások a kitermelésbe, majd egy idő után az új kitermelési kapacitások és a magas ár velejárójaként növekvő takarékosság miatt csökkenni kezd az olaj ára, és ezzel együtt csökkennek a beruházások is, és az olcsó olajnak köszönhetően elkezd növekedni az üzemanyag-fogyasztás.

 

A 2008-2009-es válság során is nagyon lecsökkent az olaj ára, de egy éven belül már ismét jelentős emelkedésen volt túl. Könnyen előfordulhat, hogy most is hasonlót láthatunk. Érzésem szerint rengetegen vannak USD long pozícióban a FED döntésére spekulálva, és abban bízva, hogy a kamatemelés miatt jelentősen tovább erősödik a dollár. Sokszor láthattunk már olyat, amikor valamivel szemben (pl. egy részvénytársaság nyeresége, vagy az ECB elnökének beszéde) felfokozott várakozást követően nagy csalódás lett a vége… Véleményem szerint egy jelentősebb USD gyengülés jó eséllyel együtt jár majd a nyersanyagárak emelkedésével.

 

Ahogy az írásom elején is kiemeltem, az elkövetkező kb. 1 évben az lesz nagyon meghatározó, hogy mely olajipari cégek tudják nyereségességüket és cashflow termelő képességüket megőrizni a jelenlegi olajár mellett is. Ezek közt érdemes befektetési lehetőségeket keresni. Ha hosszabb ideig alacsony lenne az olaj ára, ezek a cégek még akkor is jól tudnak működni, így befektetőként nyugodtan aludhatunk, viszont amikor az olaj ára emelkedni kezd, akkor bőséges hozamot biztosíthatnak a türelmes befektetőknek.

A bejegyzés trackback címe:

https://dginvestor.blog.hu/api/trackback/id/tr238164798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dginvestor 2016.01.14. 10:58:54

2016. január 13-án jelent meg a Magyar Ásványolaj Szövetség honlapján friss adat a magyarországi üzemanyag fogyasztásról. 2014. évről 2015. évre 7,6%-os volt az üzemanyag fogyasztás növekedése.
süti beállítások módosítása