Waberer's IPO-ja (Initial Public Offering) kapcsán újra elgondolkodtam rajta, hogy vajon érdemes-e IPO-nál részvényeket vásárolni?
A Covestro IPO-ja óta gyönyörű árfolyamemelkedést mutatott fel, míg a Facebook (FB) árfolyama röviddel az IPO-t követően már 50%-os zuhanást mutatott be, ahonnan azóta szinte töretlenül emelkedik. A Snap Inc. IPO-ja pedig nem sok jót hozott eddig a befektetőknek. A BÉT-en jegyzett részvények közül a Dunahouse IPO-ja az árfolyam későbbi alakulása szempontjából nem volt egy sikertörténet. Az IPO óta nem volt olyan kereskedési nap, amikor az árfolyam meghaladta volna az első tőzsdei kereskedési nap árfolyamát.
Mivel minden cég és minden IPO más és más, így nehéz általános választ adni. Nagyon sok múlik a cég pénzügyi mutatóin, és a kibocsátási áron, így minden kibocsátás teljesen egyedi, és egyedi elemzést is igényel. Az évek során azt a gyakorlatot követtem, és követem a mai napig, hogy nem vásárolok IPO során, vagy azt követően a tőkepiacokon. Ez alól egyedül a Plotinus volt kivétel, de ott nem a pénzügyi elemzés alapozta meg elsősorban a vásárlást, hanem az, hogy évek óta olvastam Zsiday Viktor írásait, és úgy éreztem, hogy sikeres lesz a cég. De egyéb esetekben miért nem vásárolok?
- Az IPO körüli felhajtás, az újságokban, honlapokon megjelenő cikkek nagyon sok befektető figyelmét felkeltik, így könnyen alakulhat ki túl magas árazás. Egyes esetekben már a kibocsátási ársáv is nagyon magasan van meghatározva.
- Nagyon sok IPO-nál egy növekedési sztori van a kommunikáció középpontjában, hangsúlyozva, hogy terjeszkedéshez szükséges a további tőkebevonás. Egyszerű befektetőként nagyon nehéz megítélni, hogy tényleg mi valósulhat meg egy ilyen növekedési sztoriból.
- A legtöbb IPO során a cég legnagyobb tulajdonosa csökkenti részesedését. Érdemes ilyenkor feltenni a kérdést, hogy ha tényleg ekkora növekedési sztori van, akkor miért adja el részvényeit a cég legnagyobb tulajdonosa? Ennek nagyon sok oka lehet, de befektetőként mindenképpen ki vagyunk téve az információs asszimetria jelentette hátránynak. Eladhatja azért, hogy csökkentse a hitelállományát, diverzifikálja a portfólióját, vagy egy felvásárlást finanszírozzon belőle, mint ahogy tette a Bayer a Covestro részleges eladásából befolyó pénzből, de előfordulhat az is, hogy ciklikus iparágban tevékenykedik a cég, ahol az elmúlt pár év nagyon jó volt, így jó áron ki lehet szállni a részvényekből. Ezeket a motivációkat nem minden esetben könnyű átlátni külső szemlélőként, különösen a legutolsót.
- Mivel jellemzően hosszabb, 10 éves adatsorokból szoktam dolgozni, így számomra túl rövid időszakot ölelnek fel az IPO előtt bemutatott pár üzleti évről szóló pénzügyi adatok. Szeretem látni, hogy egy cég hosszú ideje növekszik, stabil lábakon áll, és ezt a pénzügyi beszámolói is alátámasztják, még ha ennek az is az ára, hogy elszalasztok pár ígéretes IPO-t.
Disclaimer: A szerző rendelkezik Bayer részvényekkel.
Kapcsolódó blogbejegyzések
- Plotinus