Magyarországon a zöld rendszámmal, és az ehhez kapcsolódó kedvezményekkel szeretnék segíteni a környezetbarát személygépjárművek elterjedését. De vajon tényleg ez a leginkább megfelelő módja ennek? Tényleg környezetbarátak ezek a járművek?
Az csak az egyik nagy probléma ezzel a támogatással, hogy sok esetben 15-40 millió forintba kerülő autókat (pl. Volvo V60 2.4D Summum Hybrid, Mercedes-Benz C350 vagy S500 Plug-In Hybrid, BMW i8) támogat a jogszabály alkotója, aminek semmi értelmét nem látom, de most inkább környezetvédelmi szempontból és a kedvezmények fenntarthatóságának szempontjából közelíteném meg a problémát.
Az egyik gond szerintem a hybrid és elektromos autók támogatásával Magyarországon, hogy az energiatermelés elenyésző hányada származik megújuló forrásból. Az MVM oldalán sajnos csak 2010-es adatok vannak fenn, ami alapján a 2010-ben felhasznált villamos energia 41%-át termelte az MVM csoport, és a csoport által összesen megtermelt villamos-energia 0,26%-a származott megújuló forrásból. Ebből a szempontból csak a megújuló energiaforrások nagyobb részaránya mellett látom értelmét a zöld rendszámokhoz kapcsolódó kedvezményeknek.
Ha kicsit jobban elterjednek a zöld rendszámos autók, akkor véleményem szerint nem tartható fenn a számukra nyújtott ingyenes parkolási lehetőség. Hiszen így is nagyon nehéz parkolóhelyet találni a nagyvárosokban, mi lesz akkor ha azok, akik eddig nem mentek be a belvárosba autóval, mert fizetni kell a parkolásért, most már be fognak menni, hiszen ingyen parkolhatnak. Egyre jobban el tudnak terjedni az olyan olcsóbb autók (pl.: Nissan Leaf, Citroën C-Zero, Peugeot Ion), melyek használtan már megfizethetők az átlag jövedelemmel rendelkező számára is.
A nagyobb probléma véleményem szerint a támogatott autók egy részének a fogyasztása, ami sok esetben minden, csak nem környezetbarát. Például a Totalcar cikkben bemutatott BMW X5 40E városi fogyasztása 12 liter/100 km! A spritmonitor.de adatai szerint a Volvo XC90 Plug-In Hybrid átlagfogyasztása 10,47 liter, a Porsche Cayenne S e-hybrid átlagfogyasztása 9,54 liter! (A mintavétel alapja kicsi, de sokkal reálisabbnak tűnik, mint a gyári fogyasztási adatok.) Mivel a jogalkotó nem határozott meg maximális fogyasztást, így ha egy kicsi akkumulátorral pár km-t tud haladni egy autó, akkor az már egyből zöld rendszámot kaphat, miközben a fogyasztása egy átlagos kis autóénak a duplája. Ez alapján nyilvánvaló képmutatás arról beszélni, hogy ezek az autók környezetbarátak, és ezért támogatni érdemes az elterjedésüket, miközben egy benzines Toyota Yaris környezetszennyező a maga 6,14 literes átlagával...
Természetesen nagyon nagy eredménynek tartom, hogy az SUV-k fogyasztása ilyen szintre csökken a technológiai fejlesztésnek köszönhetően (, és részvényesként örülnöm kellene, hogy támogatják az autóipar fejlesztéseit) de (állampolgárként) hasznosnak tartanám a szabályozás újragondolását, hogy a valóban környezetbarát járművek kerüljenek be a támogatotti körbe.
Disclaimer: A szerző rendelkezik BMW részvényekkel.