A hétvégén jelent meg a sajtóban, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (U.S. Environmental Protection Agency) csalással vádolja a Volkswagen-t, hogy a cég úgy programozott több dízel üzemű járművét, hogy azok emisszió kibocsátás mérésekor kedvezőbb eredményeket teljesítsenek. A vizsgálat érinti a 2009-től gyártott VW Jetta, Beetle és Golf, valamint Audi A3 modelleket, és a 2014-től gyártott Passatokat is. A maximálisan kiszabható bírság összege 16 milliárd euró is lehet, ami meghaladja a cég elmúlt évi nyereségét.
A hír hatására a Volkswagen részvényei a hétfői kereskedésben óriásit, közel 20%-ot zuhantak. Nagy jövőbeni bizonytalansági faktor, hogy a bírságnak csak a maximális mértéke jelent meg, így mindenki ezzel tud csak kalkulálni, de előfordulhat, hogy ennél végül kedvezőbb kimenetele lesz a fejleményeknek.
Mivel az érintett modellek értékesítését a cég felfüggesztette az Egyesült Államokban, így ez jelentős bevételkiesést jelent a vállalat számára, valamint a megingó fogyasztói bizalom más piacokon is a konszern autóinak piacvesztését okozhatják. Ráadásul nem tudhatjuk, hogy mikortól indulhat újra az érintett modellek értékesítése.
Másik bizonytalansági faktor, hogy a világ más részein értékesített dízel üzemű gépjárművek esetén is felmerülhet-e a gyanúja hasonló programozásnak?
Amíg ezek a bizonytalansági tényezők nem tisztulnak ki, addig véleményem szerint nagyon nagy kockázatot jelent a Volkswagen AG részvényeibe befektetni.