Az utóbbi időben több tőkepiacot érintő beszélgetésben is előjött a Tesla Motors, mint befektetés kérdése. Gondolom, hogy a kérdéseket részben a cég körül csapott hírverés, részben részvényeinek óriási árfolyam-emelkedése indukálja. A részvények a 2012-es évet 33,87 USD árfolyamon zárták, míg 2015. augusztus 17-én 254.99 USD-n zártak, így kevesebb mint 3 év alatt több mint 7,5x-esére nőtt a részvényárfolyam. A jelenlegi részvényárfolyammal a Tesla piaci kapitalizációja 33,03 Mrd USD.
Hogy mi támasztja alá ezt az óriási növekedést? A hírekben folyamatosan jelennek meg az újabb és újabb álmok, tervek a Teslával kapcsolatban, önvezető autó, közösségi utaztatás vagy a további terjeszkedéshez (Gigafactory) 500 millió USD tőkeemelés.
A részvényárfolyam mozgásából arra gondolna az ember először, hogy egy ilyen sikeres cégnek miért kell további tőkét bevonnia, ha ilyen fantasztikus lendülettel fejlődik. Lássuk akkor a 2014-es éves jelentés adatait: ( 46.p.) 2010-ben 117 millió USD bevétel mellett a cég vesztesége 154 millió USD volt. Az akkori 50.718.302 db részvénnyel számolva részvényenként 3,04 USD veszteséget produkált. De hogy alakult ez 2014-ben? 3.198 millió USD bevétel, 294 millió USD veszteség, 124.573.415 db részvény és 2,36 USD részvényenkénti veszteség. A cég öt éve folyamatosan veszteséges, részvényeinek számát időközben kb. 2,5x-esére emelte, hogy a tőkeemelések révén be tudja foltozni a lyukakat, és további fejlesztéseket vigyen véghez. Érdekes, hogy a piaci kapitalizációja a Teslának kb. 10x-ese az éves árbevételének! Osztalék vagy nyereség alapon pedig nem tudom értékelni, mert egyik sincs.
Úgy tűnik számomra, hogy sok részvényes csak a nagy árfolyamnyereséget figyeli, és az újabb és újabb álmokat, de mikor lesz nyereséges a vállalkozás? Mi lesz ha a tőzsdei klíma nem lesz ennyire kedvező, és esetleg a várható amerikai kamatemelés, vagy a kínai gazdaság problémái miatt nagyobb mértékben csökkennek az árfolyamok. Osztalékfizetésre pedig egyhamar nem is lehet számítani, a 2014-es éves jelentésben taglalt osztalékpolitika miatt. (44. p.) Persze lehet, hogy tovább növekszik az árfolyama a cégnek, és további szép nyereséget tehetnek zsebre a Tesla tulajdonosok, de jobban szeretem az olyan cégeket, melyek évek óta nyereségesek, és nem a menedzsment és a fő tulajdonos álmainak megvalósulásától függ a befektetésem megtérülése. A Tesla bepozicionálta magát a prémium szegmensbe, de a versenytársak sorban jönnek ki a hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású autóikkal, így egyre nehezebbé válik a cég értékesítési számainak növelése. Az akkumulátorgyártás egy kitörési pont lehet ebből, kérdés, hogy az újonnan felépítendő gyár milyen áron és milyen haszonkulccsal tudja ezeket előállítani, valamint az olajár alakulása hogyan befolyásolja az elektromos autók iránti keresletet. Egyelőre semmilyen garanciát nem látok arra, hogy a cég a közeljövőben nyereséget tud felmutatni, így a részvényesek befektetésének megtérülése teljesen Mr. Market szeszélyétől függ.